We krijgen regelmatig vragen over volwassenzwemles. Dus hierbij 10 handige wetenswaardigheden voor de zwemles voor volwassenen.

Wij hebben het vaak over zwemmen en zwemles in onze blogs omdat het een van de beste dingen is die wij ooit hebben gedaan. De passie van de Zwembadvergelijker!

Toen wij in 2011 met zwemlessen voor volwassenen begonnen, hebben we nooit gerealiseerd wat voor een mogelijkheden het biedt aan volwassenen die nog nooit echt zwemles hebben gehad.

Zodra de volwassenen de techniek van het zwemmen enigszins onder de knie kregen, kreeg men zelfvertrouwen in het water. Hoe geweldig is dat?

Zwemmen is iets wat je je hele leven kunt doen, dus het is belangrijk om een zwembad te vinden dat bij je past. De meeste zwembaden bieden een verscheidenheid aan lessen, waaronder lessen voor kinderen, ouderen en zwemles voor volwassenen beginners.

Uiteindelijk is zwemles voor volwassenen niet alleen goed voor de veiligheid van jou en je omgeving, maar ook zeker goed voor de fitheid en gezondheid.

10 weetjes om de zwemles voor volwassenen zo leuk en gemakkelijk mogelijk te maken.

10 handige weetjes voor zwemles voor volwassenen

Waar ga je zwemles voor volwassenen volgen?

Als je zwemles voor volwassenen wilt volgen is dit niet altijd even makkelijk te vinden. Ondanks er veel zwembaden en zwemscholen zijn die dit aanbieden is dit vaak 1 keer in de week op een zeer specifiek moment.

Dus als de tijd en dag je niet past wordt het al lastig en moet je op zoek naar een andere zwemlesaanbieder zodat je de volwassen zwemles kunt volgen.

Waar wordt zwemles voor volwassenen aangeboden?

Om het je makkelijker te maken heeft de Zwembadvergelijker in kaart gebracht waar er volwassen zwemles wordt aangeboden in Nederland.

1. Klik hier en ga naar de vergelijker van zwembaden ;

2. Vul je adres of plaats in;

3. Klik op ‘selecteer zwemles catergorie;

4. Vul hier in volwassen zwemles en je vindt de zwemlesaanbieder in de buurt.

5. Daarna kun je op de site van het zwembad of zwemschool kijken wanneer de zwemles voor volwassenen wordt aangeboden en tegen welk tarief.

Draag kleding dat echt goed voelt

Zwemmen kan eng zijn als je jezelf niet op je gemak voelt in het water.

Een goede manier om die angst weg te nemen is het dragen van comfortabele, goed passende zwemkleding en een zwembril zodat u kunt zien waar je heen gaat.

Zorg ervoor dat de zwemkleding goed past en dat je een zwembril uitkies die echt goed zit.

Zwempak

Je zult veel tijd in het water doorbrengen. Het is belangrijk om een zwempak of zwembroek te hebben dat goed past, comfortabel is en waarin je jezelf goed voelt.

Als je een zwempak kiest, zorg er dan voor dat het past bij jouw lichaamsbouw. Als je besluit een zwempak in een winkel te kopen, vraag dan de verkoopster om advies over welke modellen bij jouw figuur passen.

Als je van plan bent na de zwemles regelmatig te gaan zwemmen of als je het zwempak ook voor de vrije tijd wilt gebruiken kun je beter in een duurder zwempak investeren. Deze gaat vaak langer mee dan goedkopere alternatieven.

Badmuts

Badmuts zijn optioneel, maar ze helpen om jouw haar onder controle te houden tijdens het zwemmen en verminderen ook de weerstand door het water (waardoor u dus sneller bent). Maar eerst maar eens leren zwemmen voordat je de snelste bent van je zwemklas.

Zwembril

Tegenwoordig heb je niet alleen die kleine brilletjes, maar ook grotere. Deze zitten veel lekkerder. De kleintjes zijn echt gemaakt om snel te zwemmen voor de wedstrijdzwemmers. De grotere zijn echt voor de recreant.

De grotere zwembrillen zitten heel comfortabel waardoor je niet continue aan het ‘klooien’ bent met je zwembril.

Als je tijdens de zwemlessen voor volwassenen nog enige angst hebt voor water in de ogen, dan is het verstandig om op verschillende momenten de zwembril af te doen en je ogen te openen onder water.

Uiteindelijk is het doel om op een prettige manier te leren zwemmen als volwassenen, je hebt geen haast en je er zit geen dwang op om op een bepaalde manier je zwemdiploma te halen. Dus gebruik gewoon die badmuts en die bril die goed bij je past!

15 items neem je mee naar de zwemles voor volwassenen?

Omdat het vooral voor de eerste keer waarschijnlijk best spannend is om naar de zwemles voor volwassenen te gaan hier een aantal praktische tips om mee te nemen.

1, Muntje van 50 cent

Vergeet je muntje van 50 cent niet. In de meeste zwembaden hebben ze kluisjes waar een muntje van 50 cent in moet. Dit wordt vaak vergeten te vertellen bij de receptie.

2. Een (waterdichte) tas

Een tas die waterdicht of in ieder geval waterafstotend is, zodat je spullen niet nat of beschadigd worden door het water. De tas moet groot genoeg zijn om alle hier genoemde spullen in te doen, en een deel ervan kan nat zijn na de zwemles.

3. Handdoek (of 2)

Je hebt dus een extra handdoek nodig voor het geval je spullen nat worden.

 

4. Zwemkleding

Je kunt kiezen uit verschillende zwemkledingopties. Bijvoorbeeld: een zwemshort, een zwembroek, een zwempak, een badpak of een bikini. Het belangrijkste is dat jij je goed in voelt.

5. (gezonde) Snack

De les kan vermoeiend en fysiek zwaar zijn, dus het is altijd een goed idee om een gezonde snack mee te nemen, zodat je je daarna weer kunt opladen.

Neem iets met koolhydraten en eiwitten, zoals fruit of noten. Je kunt ook wat energierepen meenemen als je daar de voorkeur aan geeft.

6. Flesje sportdrank

Een flesje sportdrank kan helpen om de verloren energie na het sporten weer aan te vullen.

7. Portemonnee of e-ticket

8. Gemakkelijke kleren voor na het zwemmen

9. Zwembril

Super relaxed een wat grotere zwembril. Echt handig!

10. Badmuts of elastiekjes voor het haar

Niet alle zwembaden eisen dat je een badmuts draagt, maar voor de zwembaden die dat wel doen, is het belangrijk dat je er een meeneemt.

En als je lang haar hebt, is het ook aan te raden om elastiekjes of clips mee te nemen om je haar vast te zetten.

11. Shampoo

12. Kam of borstel

13. Deo

Na de zwemles is het zweten geblazen, aangezien je uit een warm zwembad komt en je trekt je kleding aan. Vaak is het ook nog eens bloedje heet in de kleedkamers. Dus voor sommige mensen is een deo de uitkomst. 

14. Slippers

Slippers die zijn handig om door de kleedkamers te lopen. Ze zijn ook handig als je na je zwemles in de jacuzzi of de sauna gaat zitten.

15. Een goed humeur

No Swimming No Glory Swimming Design
Helemaal geschikt voor jou! Klik op de foto voor dit shirt!

Weet waar je het zwembad ingaat

Een zwembad heeft verschillende dieptes. Dus kun je al een beetje zwemmen dan ben je misschien geneigd om een flinke aanloop te nemen en te duiken.

Ook als je nog niet kunt zwemmen is het verstandig om te weten waar het ondiep is en waar diep. Waar kun je staan en waar kun je niet staan. Wat vind je een prettige diepte om te leren zwemmen?

Denk eraan dat een zwembad vaak een beweegbare bodem heeft die niet altijd op 2 meter staat, maar soms ook op 80 centimeter of 1.40 meter.

Kortom, voordat je het water ingaat voor de volwassen zwemles, kijk altijd wat de diepte is van het zwembad.

Spieren die je nooit gebruikt ga je voelen

Zelfs als je maar een half uurtje tijd hebt, is zwemmen een goede oefening en versterkt het de spieren die u normaal niet zou gebruiken.

Vooral de eerste paar keer, zwem niet te hard van stapel tijdens de zwemles voor volwassenen. Doe het in het begin rustig aan, want je weet wat je meemaakt de volgende dag.

De spieren die je gebruikt met zwemmen, daar zijn er veel van die je niet al te vaak gebruikt. Want hoe vaak doe jij je armen omhoog op een dag? Bij het zwemmen doe je dat eigenlijk bij elke zwemslag zodra je jezelf lang maakt.

Het mooie is wel dat als je een zwemles voor volwassen hebt gehad en de volgende dag heb je een beetje spierpijn, dat je dan wel het gevoel hebt dat je iets hebt gedaan.

Na een keer of 10 wordt de pijn in de spieren minder en ga je het misschien zelfs zien. Je spieren worden iets groter en mogelijk verlies je ook een paar kilo’s. En dat krijg je er allemaal gratis bij.

Om al je spieren te versterken, is het belangrijk om een verscheidenheid aan slagen en verschillende lichaamsdelen te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld werken aan watertrappen met behulp van een drijfbord.

Je blijft dan met je hoofd boven water, je houdt je vast aan het bord met je armen en je trapt met je voeten op en neer zodat je vooruit gaat. Eén van de beginnende onderdelen van de zwemles voor volwassenen zodra je geen angst (meer) hebt voor water.

Een gezonde snack vóór de zwemles

Zorg ervoor dat je eet voordat je de zwemles voor volwassenen gaat volgen. Dit klinkt misschien logisch maar veel mensen die gaan bewegen eten juist niet voor het sporten. Dan krijgen ze steken in de zij of voelen zich niet zo lekker.

Eet ook geen grote maaltijden, maar voor de zwemles een klein fruitje en tijdens of na de zwemles voor volwassenen een kleine snack. Wel een gezonde snack hé!

Hulpmiddelen tijdens het oefenen van zwemslagen.

Tijdens de zwemles voor volwassenen zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar als de zwemonderwijzer er voor kiest deze te gebruiken.

Maar je kunt ook zelf oefenen als er geen zwemles is. Bijvoorbeeld tijdens het recreatief zwemmen of als het wat rustiger is in het zwembad en er wordt banenzwemmen aangeboden. Rustige momenten zijn vaak tussen 9:00 uur en 11:30 uur en 13:00-14:30 uur.

Als je een bepaalde slag wilt versterken of je techniek wilt verbeteren, is er goed materiaal dat je kan helpen.

Als je niet zo sterk bent in een bepaald deel van je slag, zijn er veel manieren om daaraan te werken. Mijn favoriete manier is het gebruik van vingerpeddels, die je arm in de juiste hoek kunnen houden en je slag mooi lang houden.

Vinnen zijn ook heel nuttig om aan bepaalde delen van je slag te werken, vooral om je benen te versterken en om je te helpen jezelf door het water voort te bewegen.

Ademhalen tijdens het zwemmen

Ademhalen tijdens het zwemmen is allemaal niet zo gemakkelijk, maar is wel belangrijk toch?

Hier kom je in de eerste zwemles voor volwassenen achter. Want hoe zorg je ervoor dat je geen water in je mond krijg en je jezelf verslikt? Het gebeurt iedereen wel eens een keer of heel veel vaker.

Er zijn oefeningen die je helpen vertrouwen op te bouwen tijdens het ademhalen in het water.

Hier zijn wat oefeningen om je te helpen makkelijker te ademen tijdens het zwemmen.

Zij-inademingstechniek

Om de zij-inademingstechniek te oefenen, ga je in het water staan met je hoofd boven water en adem lucht in je mond. Dompel vervolgens je hele hoofd onder en adem uit door je neus.

Herhaal dit een paar keer om een gevoel te krijgen voor het ademhalingspatroon. Probeer je hoofd naar één kant te kantelen terwijl je in en uit je mond ademt.

Lopen door het water en ademen.

Als je toegang hebt tot een zwembad met ondiep water, probeer dit dan:

Je kunt met je benen op de bodem van het zwembad lopen en dan je armen gebruiken alsof je zwemt en een gevoel krijgen voor het ademhalingspatroon. Dan kunt u uw benen inbrengen en u alleen op de ademhaling concentreren.

Zittend in het water op de knieën

Probeer dit daarna als je zit in het ondiepe water met je handen en knieën op de bodem: adem met je hoofd iets schuin en uit het water, en gebruik je mond om te ademen. Oefen deze nieuwe bewegingen samen, zodat ze een deel van je slag worden.

Probeer dit daarna drijvend horizontaal in ondiep water. Heel langzaam en rustig aan in het uitademen.

Merk dat je fitter wordt

De zwemles voor volwassenen zorgt er niet alleen voor dat je leert zwemmen, maar ook dat je fit wordt; je conditie wordt beter.

Wanneer je elke week een zwemles voor volwassenen volgt dan merken je dat je fitter wordt. Ook als je daarbij nog een tenminste 1 keer in de week de geleerde zwemslagen oefent in het zwembad.

Test jezelf door elke ronde sneller te gaan of gewoon minder te rusten tussen de ronden. Dit helpt je uithoudingsvermogen te verbeteren en doet op den duur echt wonderen.

Zwemles voor volwassenen maakt je gelukkig

Als je eenmaal het gevoel het dat je zwemslagen onder de knie krijgt dan kan het niet anders dat je dit gelukkig maakt. Je bent op weg om misschien wel samen met je gezin naar het strand te gaan en te zwemmen in de zee.

Of je gaat na de zwemles voor volwassenen wekelijks zwemmen bij een zwemvereniging en het wordt je sport.

Een van de geweldige dingen van zwemmen in het algemeen is dat het je gelukkiger en meer ontspannen kan laten voelen. Dit gebeurt omdat zwemmen ervoor zorgt dat je hersenen bepaalde chemische stoffen, of neurochemicaliën, vrijgeven waardoor je je goed voelt.

Heel veel plezier gewenst bij de zwemles voor volwassenen. Maak er vooral een mooie tijd!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Filter Categories
  • All ()
  • Afvallen ()
  • Aqua Drum Vibes ()
  • Aqua Sporten ()
  • Aquajoggen ()
  • Aquarobic ()
  • Babyzwemmen ()
  • Banenzwemmen ()
  • Buitenbad ()
  • Cadeau Diplomazwemmen ()
  • Diplomazwemmen ()
  • FAQ-lijsten ()
  • Featured ()
  • Seniorenzwemmen ()
  • Veiligheid ()
  • Volwassen Zwemles ()
  • Watervrees ()
  • Zwanger en Zwemmen ()
  • Zwembad ()
  • Zwemles ()
  • Zwemmen ()
  • Zwemschool (Particulier) ()
Load More (56)

Een aantal links op deze pagina kunnen affiliate links zijn, dit betekent dat wij commissie ontvangen over de voorgestelde producten zodra je via de link een product koopt. Je betaalt niets extra’s maar de commissie helpt ons om zwembaden steeds beter te kunnen vergelijken en gratis informatie te blijven verstrekken.