In dit artikel 15 redenen om aan Aquarobics te doen.

De laatste jaren ben ik regelmatig overgestapt van verschillende soorten groepslessen, maar dan op het droge. Wat ik vooral vaak deed, is Spinning, Bodyattack en Bodystep, het goede al oude Stepaerobic. Maar wat ik echt super leuk vond, is de normale Aerobics.

Vooral als de instructeur die voor de groep stond tijdens de les gave latin dance moves erin fietste. Wat ik steeds minder leuk vond was het springen, en dat gebeurde veel. Want tja, misschien ken je het wel, plots krijg je last van je enkels of knieën. De dansoefeningen kon in voortzetten, want ik koos ervoor om te gaan salsa dansen.

Super te gek en ik kan het iedereen aanraden als je enigszins een gevoel hebt voor ritme, maar dat terzijde.

Terug naar mijn knieën, want wat ga ik nu doen om te zorgen dat ik wel hetzelfde resultaat behoud zoals ik dit ook had bij mijn andere ‘droge’ groepslessen?

Ik wil natuurlijk wel ongeveer dezelfde intentie behouden en niet te veel springen, want dat gaat bij mij na ongeveer 15 minuten pijn doen en ik houd dan ook na de groepsles last van de blessure.

Na wat googlen wat eventueel bij mij zou passen kwam ik bij Aquarobics terecht. Noem het maar een Aerobics les in het water, althans dit is wat ik dacht. Want wat ik nu ondertussen weet is dat bijna alle benamingen van de droge fitness afkomen, zet er Aqua voor en je doet hetzelfde in het zwembad.

Simpel maar waar. Ondanks de naam Aquarobics een afgeleide is van Aerobics, is de Aquarobics les toch wel iets anders. In dit artikel gaan we wat dieper in op de groepsles Aquarobics en alle voordelen die Aquarobics biedt.

Wat is Aquarobics

Aquarobics is een high impact groepsles voor alle leeftijden waarbij er, veelal op muziek, uitvoering wordt gegeven aan bewegingen in het water. De waterdiepte is vaak 1.40 meter en je staat in het water. Aquarobics is qua bewegingen vergelijkbaar met Aerobic alleen is de uitvoering trager in verband met de weerstand van het water. Vaak worden er oefeningen per spier onderdeel uitgevoerd. Het ideale tempo voor Aquarobics ligt tussen de 100 en 120 bpm (beats per minute)

"Sinds ik lessen Aquarobics volg, heb ik het gevoel dat ik vanuit mijn basis sterker ben geworden, wat erg belangrijk is voor osteoporose. Ik ben afgevallen en heb gewoon meer energie." Lynn

Wat zijn de voordelen Aquarobics?

Aquarobics heeft veel verschillende voordelen. Vooral vergeleken met het sporten op het droge. Je hebt weinig weerstand op je gewrichten, omdat je voor een gedeelte gewichtsloos bent en als het ware vliegt in het water. Hieronder 15 voordelen voor het deelnemen aan een Aquarobics les.

15 Voordelen voor Aquarobics

  1. Aquarobics bewegingen zijn minder abrupt door het water;
  2. High impact les die gericht is op het verbeteren van de conditie;
  3. De bewegingen in het water verbetert de bloedcirculatie;
  4. Je stimuleert je spieren door tegen het water te drukken, zodat je meer spierkracht opbouwt;
  5. Het water is ondersteunend voor je lichaam, hierdoor is er minder belasting op gewrichten en spieren;
  6. Aquarobics verminder pijn in botten en spieren, doordat je de bewegingen in het water doet;
  7. Je kunt Aquarobics in een overdekt zwembad doen maar ook in het buitenbad of zelf in ondiep (warm) natuurwater;
  8. Het verminderd stress;
  9. Geeft een topgevoel tijdens en na de les;
  10. De les geeft je energie;
  11. Je blijft in vorm;
  12. De druk van het water zorgt voor verplaatsing van bloed door het lichaam. Dit zorgt voor minder belasting voor het hart;
  13. Bewegen in het water voorkomt oververhitting, hierdoor kun je langer sporten;
  14. Je komt mensen tegen, gelijkgestemden, met dezelfde doelen en mogelijke interesses sportgebied;
  15. Aquarobics is super leuk om te doen.

Wat kost een Aquarobics les? 

Tussen de € 6,00 en € 9,50 per keer, waarbij er vaak een korting wordt gegeven zodra je een abonnement of een meerbadenkaart afneemt. De duur en de kosten van de Aquarobics les hebben te maken met het aanbod van het zwembad bij jou in de buurt. 

Snel vanuit het werk naar de kast om je spullen te pakken zodat je niet te laat komt voor de Aquarobicsles. Je pakt snel een handoek, shampoo en je badpak doe je in je tas. Vervolgens rijd je als een gek naar het zwembad en kom je half bezweet bij de receptie.

Je koopt een ticket met je pinpas of apple pay of je laat je kaart afwaarderen en je gaat omkleden. Je komt bij het kastje en daar moet 50 cent in. Damn……

Wat neem je mee als je Aquarobics gaat doen?

Primair
Een (waterdichte) tas; Handdoek (of 2); Badkleding; (gezonde) Snack; Sport drinkfles; Portemonnee of e-ticket; Muntje van 50 cent; Easy kleding voor na het zwemmen

Secundair
Zwembril; Badmuts of elastiekjes voor de haren; Shampoo; Kam of borstel; Deo; Slippers
" Vind je het leuk om in een groep oefeningen te doen in het water, dan is Aquarobics iets voor jou. Veel zwembaden bieden Aquarobics aan. Deze lessen zijn speciaal ontworpen voor mensen die aan hun conditie willen werken zonder volledig de knieën en enkele te belasten. Het leuke voordeel is dat je ook andere mensen ontmoet die aan hun conditie willen werken. Worden er geen Aquarobicslessen aangeboden, dan is misschien Aquaconditie, AquaBom, AquaCombat, AquaDance of Aqua Drum Vibes iets voor je. "

Wat is over het algemeen de lesopbouw voor Aquarobics?

1. Warming – Up 5-10 minuten
2. Aquarobic oefeningen 20 minuten
3. Lichte krachtoefeningen 15 minuten
4. Ademhalingsoefeningen en cooling down 10 minuten
5. Stretchen van de belangrijkste spieren 5-10 minuten

Daarna kun je vaak even lekker uitzwemmen of als er een bubbelbad is even bubbelen. Dit is helaas niet altijd het geval. Er moet wel een toezicthouder beschikbaar zijn.

Soms komt het wel eens voor dat alleen bent in het zwembad, dat een groepsles niet doorgaat of dt je jezelf hebt vergist en toch wil gaan zwemmen. Ook kan het zijn dat je thuis een zwembad hebt waardoor je zelf oefeningen kunt doen in het water. Als je dan Aquarobics wilt doen dan hebben we hier 10 Aquarobics oefeningen die iedereen kan doen.

10 oefeningen voor Aquarobics

1. Stap op de plaats en beweeg je armen horizontaal van voor naar achteren in de lucht

2. Dan linksom draaien en je armen blijven bewegen en zorgt voor een fantastische lymfatisch massage 

3. Dan stappen op de plaatse en de armen horizontaal van midden naar hoog

4. Handen in het water rond met de armen draaien, een zogenaamde staande schoolslag, dit kan ook terug

5. Jumping jacks: op springen, benen spreiden neerkomen en dan weer terug.

6. Jumping jacks met de armen horizontaal gestrekt. Neem je armen mee van boven naar beneden

7. Jumping jacks gehurkt waarbij je de armen meedraait in het water.

8. Jumping jacks met de handen in het water wijd naar en dan naar je lichaam trekken

9. Sta gehurkt met het water tot je borst, houd je armen gebogen naar beneden en dans als kabouter plop. Eerst heel langzaam en dan steeds sneller. Als je de armen naar beneden duwt, hoe sneller des te zwaarder.

10. Spring op en zet één been voor en één been achter. En daarna andere been voor. Vervolgens herhalen en rustig opspringen.

4 redenen waarom je niet mee mag doen met Aquarobics

Het komt wel eens voor dat je niet mee mag doen met een groepsles zoals Aquarobics. Hieronder 4 redenen die ervoor zorgen dat je mogelijk niet mee kunt doen.

1. In de meeste zwembaden geldt een minimale leeftijd van 18 jaar en ouder om deel te nemen aan groepslessen voor ‘volwassenen’.

2. Bijna vanzelfsprekend is een goede zwemvaardigheid is vereist, ondanks de diepte vaak 1.40 meter is. Er zijn wel eens deelnemers die niet goed kunnen zwemmen waardoor de veiligheid in het geding komt.

3. Als je te laat komt kan het zijn dat je geweigerd wordt.

4. Als de groep vol is, dus kom op tijd en check of men werkt met bijvoorbeeld een bandjes- of reserveringssysteem.

Samengevat komt het erop neer dat Aquarobics voor mij zeker geschikt is ter vervanging van de ‘droge’ Aerobics. De voordelen zijn er zeker om lekker te blijven bewegen, aan je conditie te werken zonder dat je gewrichten en spieren overbelast raken. Eerlijks gezegd moet je dan wel van ‘zwemmen’ houden, want het is nu eenmaal in een zwembad. 

Ga jij ook een Aquarobics les volgens? Deel je mening of ervaring onderaan dit artikel.

Voor het onderwerp Aquarobics en in het verlengde van het artikel “Aquarobics, 15 enorme gezondheidsvoordelen “, hebben we een Frequent Ask Question (FAQ) pagina opgesteld, zodat je alle vragen en antwoorden op één overzicht nog eens na kunt lezen. Mocht vragen of opmerkingen hebben of je hebt andere ervaringen, dan wordt delen zeer gewaardeerd.

Een aantal links op deze pagina kunnen affiliate links zijn, dit betekent dat wij commissie ontvangen over de voorgestelde producten zodra je via de link een product koopt. Je betaalt niets extra’s maar de commissie helpt ons om zwembaden steeds beter te kunnen vergelijken en gratis informatie te blijven verstrekken.

Filter Categories
  • All ()
  • Afvallen ()
  • Aqua Drum Vibes ()
  • Aqua Sporten ()
  • Babyzwemmen ()
  • Banenzwemmen ()
  • Buitenbad ()
  • Cadeau Diplomazwemmen ()
  • Diplomazwemmen ()
  • Doelgroepen ()
  • Events ()
  • FAQ-lijsten ()
  • Featured ()
  • Lokaal nieuws ()
  • Media ()
  • Nieuwe zwembaden in Nederland ()
  • Reviews ()
  • Seniorenzwemmen ()
  • Support ()
  • Veiligheid ()
  • Watervrees ()
  • Zwanger en Zwemmen ()
  • Zwembad ()
  • Zwemkleding ()
  • Zwemles ()
  • Zwemmen ()
  • Zwemschool (Particulier) ()
Load More (26)
Profielfoto

Zwembad Vergelijker

Hallo! Zwembadvergelijker vergelijkt het zwemaanbod, de faciliteiten en de tarieven van de meest aangeboden zwemactiviteiten. Het doel is de bezoeker snel van informatie te voorzien, waarbij een zwembad forum, blogpagina en nieuwsbrieven ondersteunen om bezoekers verder op de hoogte te houden.

Een aantal links op deze pagina kunnen affiliate links zijn, dit betekent dat wij commissie ontvangen over de voorgestelde producten zodra je via de link een product koopt. Je betaalt niets extra’s maar de commissie helpt ons om zwembaden steeds beter te kunnen vergelijken en gratis informatie te blijven verstrekken.