In deze blog worden verschillen uitgelegd tussen aquajoggen en aquarobics

Hardlopen is een van de populairste trainingsvormen, met ongeveer 49,5 miljoen actieve hardlopers en joggers.

Het staat ook bovenaan de lijst van competitieve en recreatieve sporten die leiden tot blessures aan het onderlichaam, zoals verrekkingen, verstuikingen, stressfracturen, patellofemoraal pijnsyndroom, iliotibiaal bandsyndroom en fasciitis plantaris. 

Trainen in water biedt een ondersteunende omgeving voor je lichaam. Het drijfvermogen van het water vermindert je gewicht bij impact, waardoor je spieren en gewrichten veel minder worden belast.

Dit maakt aquarobics of aquajoggen een goede keuze voor degenen die voor de eerste keer echt aan de gezondheid willen werken.

Beide groepslessen zijn prima voor degene die last hebben van gewrichten, een blessure hebben die door middel van bewegen moet verbeteren, gewrichten of spieren die lastig bewegen en voor degene die aan hun conditie willen werken en gewicht willen verliezen.

Wat zijn nu de verschillen tussen Aquajoggen en Aquarobics?

Om de verschillen weer te geven  tussen aquarobics en aquajoggen zullen we de twee groepslessen uitsplitsen.

De verschillen zitten hem in waterdiepte, materiaal gebruik, doel, hartslag, calorieverbranding, bewegingen, wel of geen zwemdiploma nodig.

In onderstaande tabel de antwoorden en de samenvatting van de vragen in deze blog.

Vergelijk puntenAquarobic Aquajoggen
Waterdiepte1,40 meter2 meter
DoelConditie en krachtConditie en vetverbranding
MateriaalDrijf Halters ; Polsgewicht Aquabelt ; Drijvers Voeten
Hartslag60-80% vd max hartslag40-60% vd max hartslag
Caroriebranding540 kcal460 kcal
BewegingenStaand, Krachtig, ExplosiefDrijvend, Rustig, Normaal
ZwemdiplomaNiet persé iom zwembadJa
GroepslesJaJa
Op muziekJaJa

Waterdiepte bij Aquajoggen en Aquarobics

Bij Aquajoggen is de waterdiepte minimaal de diepte zodat je niet kunt staan in het water. Vaak is dit 2 meter of dieper.

Bij Aquarobics is de waterdiepte ongeveer 1 meter 40 zodat je kunt staan en in vedergeval je schouders boven water zijn zodra je rechtop staat.

Welk materiaal wordt er gebruikt bij Aquarobics en Aquajoggen?

Bij Aquarobics worden halters gebruikt in soms verschillende vormen en maten. Sommige kiezen ervoor om ook lichte gewichten aan de pols en om de enkels te binden voor mee stabiliteit in het water. 

halters voor aquagym foam blauw wit twee stuks

polsgewichten voor aquagym blauw 2 x 075 kg

Bij Aquajoggen wordt een drijfmiddel gebruikt zoals een drijfgordel van schuim. Ook wordt er gebruik gemaakt van zogenaamde pullstep halters om meer weerstand te creëren zodra je de voeten beweegt in het water.

drijfgordel van schuim voor aquagym en aquajogging blauw

Beco Aquajoggingriem Runner - Blauw - tot 100 kg

Bij aquajoggen blijf je prima verticaal drijven met de drijfgordel van schuim. Hierdoor kun je armen en benen tegelijk bewegen zonder dat je hoofd onder water gaat. 

Om nog beter de grip te krijgen op het water en niet ’te snel’ te hoeven watertrappelen kun je gebruik maken van de zogenaamde pullstep halters. Deze doe je aan de voeten. 

Media 1

twee halters voor aquagym pullstep mesh blauworanje

Het doel van Aquarobics en Aquajogging

Aquajogging, een vorm van hardlopen in diep water, is een vorm van cardiovasculaire oefening die de beweging van joggen nabootst terwijl je ondergedompeld bent in water.

Je kunt aan aquajogging doen door baantjes te trekken in het zwembad of door een drijflichaam om je romp te dragen en op de plaats te lopen.

Een drijfmiddel of hardloopriem houdt uw lichaam in suspensie, zodat uw armen en benen vrij kunnen bewegen terwijl uw hoofd boven het wateroppervlak blijft.

Aquarobic (ook wateraerobic en aquafit genoemd) is een vorm van lichaamsbeweging die zorgt voor cardiovasculaire conditionering, waardoor je hartslag en ademhalingsfrequentie toenemen. De term “aerobic” betekent eigenlijk “met zuurstof”.

Dit betekent dat je ademhaling de hoeveelheid zuurstof regelt die je spieren bereikt om ze te helpen bewegen en opgeslagen brandstof te verbranden.

Aquarobics is vergelijkbaar met een normale aerobicsles, maar omdat het in het water wordt gedaan, worden je gewrichten minder belast.

Aquarobics is een goede all-round workout met een lager risico op blessures dan zijn equivalent op het land. Deze vorm van watertraining is ook geschikt voor mensen van alle leeftijden, inclusief ouderen, en kan uw algehele conditie en kracht snel verbeteren. 

Welke hartslag moet je aanhouden bij Aquajoggen en Aquarobics voor optimale training?

De maximale hartslag is 220 minus je leeftijd. Dus als je 40 jaar jong bent dan is je maximale hartslag 180.

Bij Aquajoggen probeer je tussen de 40% en 60% van je maximale hartslag te zitten. Dit is dan tussen de 72 en 108 hartslagen per minuut.

Bij Aquarobics probeer je tussen de 60% en 80% te zitten van je maximale hartslag. Dit is voor een 40-jarige persoon dan tussen de 108 en 144 hartslagen per minuut.

Calorieverbranding Aquarobic en Aquajoggen

Na het volgen van een groepsles Aquarobics van 60 minuten hebben wij gemiddeld 540 kilocalorieën verbrand. 

Na het volgen van een groepsles Aquajoggen van 60 minuten hebben wij gemiddeld 460 kilocalorieën verbrand.

Met twee personen hebben wij Aquarobics en Aquajoggen drie keer gedaan. Dus er waren 6 meetmomenten per groepsles. Wij hebben de Apple Watch als meetinstrument gebruik om de verbruikte kilocalorieën aan te duiden. 

De lesduur beide keren waren 60 minuten met warming up en de laatste 10 minuten een cooling-down en rustig uitzwemmen. 

De testpersonen zijn beiden ongeveer 1 meter 80 lang en wegen ongeveer 75 kilo. Op basis van dit experiment hebben we een gemiddelde genomen dat overigens niet zoveel van elkaar afwijkt.

Welke oefeningen worden gedaan bij Aquarobics en Aquajoggen?

Aquajoggen:

De aquajogging oefeningen zijn drijvend. De oefeningen worden met verschillende soorten materialen gedaan. In het filmpje zie je verschillende oefeningen die tijdens de aquajoggingsles wordt gedaan.

Aquarobics:

De aquarobics oefeningen zijn staand de bodem van het zwembad. Je maakt verschillende aerobics bewegingen in het water die door de weerstand nog effectiever zijn.

Bij het springen kom je wat zachter neer in verband met de weerstand van het water. Zie in het filmpje verschillende oefeningen die worden gedaan in dit geval zonder hulpmiddelen.

De halters die op de kant liggen worden gebruik in een later stadium die zorgen voor weerstand als je ze in het water duwt. Zo kun je verschillende krachtsoefeningen doen in het water die spierversterkend zijn. 

Wat is beter aquajoggen of aquarobics?

Je kunt kiezen tussen Aqua Jogging of Aqua Aerobics, beide zijn goed en heilzaam voor je gezondheid. Hier onderzoeken we ook welke beter is dan de andere. 

Aquarobics

Wil je aan je conditie en kracht werken dan is Aquarobics is beter dan Aqua Jogging.

Buiten dat het iets meer calorieën verbrandt is de high-impact workout fysiek intenser, en er is een veel grotere workout variatie. 

Aquaerobic oefeningen zijn ook aanzienlijk effectiever in het opbouwen van kracht, evenwicht en flexibiliteit.

Om het meeste uit een aquarobic-les te halen, moet je ervoor zorgen dat je je lichaam voorbij het punt van comfort duwt zonder je hart of gewrichten te zwaar te belasten. Er moet een gulden middenweg zijn die zowel efficiënt als veilig is.

Aquajoggen

Wil je lekker bewegen, veterbanden en daarbij ook je conditie verbeteren, dan is Aqua Jogging het meest geschikt voor je.

Aquajoggen is zeer geschikt mensen die ‘last’ hebben van immobiliteit of zwakke gewrichten, spieren of botten hebben, zoals mensen met artritis of osteoporose.

Helaas leidt dit ertoe dat veel stille toeschouwers ervan uitgaan dat aquajoggen alleen voor ouderen is.

Integendeel, deze low-impact activiteit is een veiliger alternatief voor mensen met bijvoorbeeld overgewicht, ouderen en minder validen die worstelen met gemiddelde kracht en evenwicht.

Als je zwembad geen zwangerschapszwemmen aanbiedt zijn beiden groepslessen een oplossing. Als je zwanger bent, is zowel aqua-aerobics als aquajogging goed voor zowel uw lichamelijke als geestelijke gezondheid.

Als extra bonus helpt het water om het gewicht van je groeiende bult te dragen, je rug te ontlasten en pijn in je onderrug te verminderen.

Is Aquarobics goed voor je?

Aqua Aerobics helpt om het lichaam te versterken omdat het water weerstand biedt. Water heeft veel meer weerstand dan lucht en werkt in elke beweging.

De weerstand die door het water wordt uitgeoefend geldt ook in beide richtingen, omdat je ertegen duwt en trekt.

Dit betekent dat elke beweging die je maakt, twee tegengestelde spiergroepen laat werken, en niet slechts één, zoals het geval is wanneer je tegen de zwaartekracht in werkt. Zelfde inspanning: dubbel voordeel.

Aqua-aerobics is een goede all-round workout met een lager risico op blessures dan zijn equivalent op het land. Deze vorm van watertraining is ook geschikt voor mensen van alle leeftijden, inclusief ouderen, en kan uw algehele conditie snel verbeteren.

Aqua Aerobics is goed voor:

  • calorieën verbranden en gewicht verliezen
  • het werken van alle grote spiergroepen
  • het versteviging van het hele lichaam
  • verbeteren van je evenwicht en coördinatie
  • mensen met mobiliteitsproblemen
  • mensen met lichamelijke beperkingen
  • verlichting van stress: het water masseert je en het gevoel van gewichtloosheid kan heel plezierig zijn.
Zwemles Cadeau Banner
Klik op de foto en bestel deze coole t-shirts!

Hoe goed is Aquajoggen voor je?

Aquajoggen is een unieke kruising tussen hardlopen en zwemmen die je kan helpen jouw cardiovasculaire uithoudingsvermogen en hardloopvorm te behouden terwijl de de slijtage van het hardlopen op de weg vermindert.

Aqua Jogging is een manier om het cardiovasculaire uithoudingsvermogen op peil te houden, maar de impact op de gewrichten te beperken.

Het is aangetoond dat twee keer per week aquajoggen de explosieve kracht, lichaamssamenstelling en bloeddruk verhoogt.

Geblesseerde lopers

Aquajoggen is ook een goede optie voor hardlopers, met name degenen die geblesseerd zijn en een activiteit met een lage impact willen.

Het is aangetoond dat oefeningen met zwemmen helpen bij de regeneratie van nieuwe spiervezels als gevolg van een blessure. Met aquajoggen kun je actief blijven terwijl je geneest.

Zwangere vrouwen

Wateraerobics, waaronder aquajoggen, is ook een veilige optie voor zwangere vrouwen die weinig impact hebben.

Uit een onderzoek is gebleken dat vrouwen die aan aqua-aerobics deden, minder vaak om pijnstillers vroegen tijdens de bevalling.

Professionele hardlopers

Veel professionele hardlopers voegen aquajogging toe aan hun schema wanneer ze geblesseerd zijn, of als aanvulling op hun intensieve trainingsprogramma’s.

Toen sommige topatleten bleven trainen in water, ondervonden ze weinig tot geen verlies van aërobe capaciteit gedurende acht weken.

Een combinatie van aquajoggen en landlopen is een goede aftrap voor beginnende hardlopers, die misschien nerveus zijn om meteen de straat op te gaan, maar vertrouwd willen raken met de beweging, actie en lengte van het hardlopen. 

Aquajoggen is goed voor de gezondheid

Naast het feit dat het minder wrijving op uw gewrichten veroorzaakt, kan aquajoggen helpen uw cardiovasculaire kracht te vergroten, uw houding en vorm te verbeteren en uw spierkracht te vergroten.

Oefening met weinig impact

Oefeningen in het water elimineren de impact van het raken van harde oppervlakken, zoals asfalt of beton. De verminderde belasting van de gewrichten kan helpen het risico op letsel aan het lichaam te verminderen.

Bouwt kracht op

Water heeft een hoge dichtheid en voegt weerstand toe aan deze activiteit. Volgens de Arthritis Foundation biedt water 12 keer meer weerstand dan lucht, wat kan helpen bij het opbouwen, versterken en verstevigen van spieren.

Omdat water dichter is en moeilijker is om doorheen te manoeuvreren, werk je harder en verbrand je meer calorieën terwijl je spierkracht toeneemt.

Je tempo doet er niet toe

Als je hyper gefocust bent op de eisen van een trainingsroutine, zoals het tempo, de lengte of het resultaat van je prestaties, kun je het risico op een slechte mentale gezondheid vergroten. Maar in het water werkt iedereen tegen en met dezelfde hoeveelheid inspanning, dus er is geen druk om te proberen sneller te gaan en sneller te gaan.

Kan helpen bij gewichtsbeheersing

Net als gewoon hardlopen biedt aquajoggen aerobe activiteit en weerstandstraining terwijl calorieën en vet worden verbrand om op gewicht te blijven of te helpen bij gewichtsverlies.

Aquajoggen en Aquarobic?

Aquarobic en Aquajoggen zijn een van de meest effectieve manieren om de gezondheid van het hart te verbeteren, de botten en gewrichten sterker te maken, lichaamsvet te verbranden en het risico op ziekten als diabetes of hartaandoeningen te verkleinen.

In feite spelen cardiovasculaire activiteiten zoals aerobics zo’n cruciale rol bij het verbeteren van de gezondheid.

Als je gezondheidsproblemen hebt of een hartaandoening, raadpleeg dan altijd eerst je huisarts voordat je begint met een nieuwe vorm van lichaamsbeweging.

Als je overgewicht hebt en net begint met sporten, is het voordeel van aqaerobics dat het water je gewicht ondersteunt, zodat je in het water veel meer kunt bereiken.

Tot slot is zowel aquajoggen en aquarobics een groepsles waar de verschillende deelnemers ook gezelligheid een belangrijke factor is om terug te komen bij de Aquasportlessen. Het is ook echt super leuk!!

Welke groepsles kies jij? Waar ga jij naar de Aquarobics of Aquajoggingsles?

Filter Categories
  • All ()
  • Afvallen ()
  • Aqua Drum Vibes ()
  • Aqua Sporten ()
  • Aquajoggen ()
  • Aquarobic ()
  • Babyzwemmen ()
  • Banenzwemmen ()
  • Buitenbad ()
  • Cadeau Diplomazwemmen ()
  • Diplomazwemmen ()
  • FAQ-lijsten ()
  • Featured ()
  • Seniorenzwemmen ()
  • Veiligheid ()
  • Volwassen Zwemles ()
  • Watervrees ()
  • Zwanger en Zwemmen ()
  • Zwembad ()
  • Zwemles ()
  • Zwemmen ()
  • Zwemschool (Particulier) ()
Load More (56)

Een aantal links op deze pagina kunnen affiliate links zijn, dit betekent dat wij commissie ontvangen over de voorgestelde producten zodra je via de link een product koopt. Je betaalt niets extra’s maar de commissie helpt ons om zwembaden steeds beter te kunnen vergelijken en gratis informatie te blijven verstrekken.