Zwemmen is een sport die vooral in Nederland door vrijwel elke gemeente, school en familie, vooral op het gebied van zwemlessen, wordt aangemoedigd. Al vroeg krijgen kinderen in Nederland zwemmen aangeleerd of komt men in aanraking met water.

Dit zorgt er ook voor dat je als kind, soms wel of niet gestimuleerd door de ouders, al vroeg weet of je zwemmen leuk vindt of niet.

Ook speelt de invloed van een zwembad, zwemlessen en de zweminstructeur hierbij een grote rol. Allemaal ‘externe factoren’ die ervoor zorgen of je na je zwemles nog wel zin hebt om bijvoorbeeld wekelijks te gaan zwemmen.

Ook de keuze of je rond je 6de of 7de jaar bij een zwemvereniging gaat of dat je toch kies voor de voetbalclub, hockeyclub, volleybalclub enzovoort.

Even in de veronderstelling dat je toch ‘wederom’ wilt starten met zwemmen, dan gaan sommige mensen zwemmen voor de lol, terwijl anderen het als een sport beschouwen. Hoe je het ook doet, in beide gevallen is zwemmen uitstekend voor je.

Zwemmen is een vorm van bewegen of sport dat je hele lichaam in beweging brengt. Door het in een filosofische context te plaatsen, leert zwemmen je hoe je tegen de stroom in kunt bewegen. Dit is metaforisch precies wat het leven leert.

Laten we het nu hebben over de bruikbaarheid van zwemmen. Veel mensen zwemmen al sinds hun kindertijd, omdat in mijn ogen zwemles in Nederland niet alleen een sociale verplichting is, maar ook onderdeel is van onze cultuur.

Dit komt natuurlijk door het waterrijke land, waarbij de angst om je kind te verliezen in een van de sloten of rivieren groot is. Daarbij is het vanzelfsprekend fijn dat je zelf en eventueel je kind kan zwemmen tijdens je (zomer)vakantie.

Enerzijds geeft dit een gevoel van rust en anderzijds is het makkelijk, want dan hoef je domweg minder op je kind te letten. (is jouw veronderstelling)

Maar toch zijn er nog velen die niet voldoende kunnen zwemmen en hierdoor ook het zogenaamde ritme verliezen. Ja, er wordt weleens gezegd dat zwemmen hetzelfde is als fietsen. En fietsen verleer je nooit. Maar daar zijn de meningen echt over verdeeld.

Laten we stellen dat het nooit te laat is om zwemmen te leren of wederom op te pakken om bijvoorbeeld aan je conditie te werken. Er is geen vaste leeftijd om te starten met zwemmen.  

Het maakt niet uit of je een kind of een volwassene bent; hier zijn 17 nuttige zwemtips die je kunt volgen als je (wederom) een beginner bent in zwemmen.

1. Je zwemkleding

Je zwemkleding heeft grote invloed op het zwemmen. Denk bijvoorbeeld aan een zwembrilletje dat ervoor zorgt dat je geen water in je ogen krijgt.

Dit wordt in het begin nog regelmatig vergeten om mee te nemen. Verder is het handig om een badpak of zwembroek aan te rekken die je lekker vindt zitten.

Niet handig om een ‘beachbroek’ aan te trekken. Je hebt tegenwoordig hele ‘trendy’ zwembroeken voor mannen die wel wat strakker zitten. Dat zwemt echt veel prettiger.

Verder zou je ervoor kunnen kiezen op neuspluggen en oordopjes aan te schaffen zodat je geen water in je oren en neus krijgt. Maar dat zou ik echt pas doen zodra je weet dat je hier last van hebt of krijgt.

2. Ga regelmatig naar het zwembad

Zwemmen is geen gemakkelijke vorm van bewegen als je het nog niet geheel onder de knie hebt en het kost veel energie. Als beginner kun je krampen en verstuikingen in je spieren voelen, maar ga niet voor de gemakkelijkere manieren om snel van vanaf te komen, want anders zal je het nooit leren.

Zoals Pat Riley het zegt:

“Excellentie is het geleidelijke resultaat van altijd proberen om het beter te doen.”

Train je lichaam om pijn te verdragen door te blijven oefenen. Als je het langer volhoudt, zal je lichaam aan het probleem wennen en zal het steeds minder lastig worden. Door te oefenen, word je er elke keer beter in.

Klik hier om je zwembad in de buurt te vinden. 

3. Beheers je ademhaling

Tijdens het zwemmen kun je niet normaal ademen, en het ligt voor de hand, dus laat deze gedachte niet op je zenuwen werken. Ga gewoon het water in, controleer de ademhalingssnelheid en adem in wanneer je aan de oppervlakte komt, duik in het water en adem onderwater uit.

Adem dan bovenwater weer in. Het klinkt heel simpel, maar iedereen verslikt zich weleens door op het verkeerde moment. Zorg er ook voor dat je niet te snel van start gaat, want dat zorgt natuurlijk voor een snellere ademhaling waardoor de kans nog groter is dat je water binnenkrijgt.

Het is naar mijn mening verstandig om op de rug te beginnen of met een schoolslag. Bij beide slagen hoef je in principe niet met je hoofd en mond onder water.

4. Geniet van het zwem proces

Voor veel mensen is zwemmen geen doel op zich. Zwemmen kan dienen voor conditieverbetering, afvallen, of gewoon plezier beleven aan de verschillende groepslessen zoals Floatfit, Aquajoggen, Aquarobics, AquaZumba en Aqua Drum Vibes.

Er zijn ook mensen die zwemmen fitter willen worden en betere tijden willen halen omdat dit ook gewoon een goed gevoel heeft. Door sneller te zwemmen heb je betere tijden en zou je denken dat, net als hardlopen bijvoorbeeld, je conditie is verbeterd.

Bij zwemmen is nog een andere oplossing om sneller te zwemmen en dat is het verbeteren van je techniek.

Je techniek verbetering kun je doen via een zwemvereniging, maar tijdens het banenzwemmen zijn er vaak toezichthouders, die tevens zwemonderwijzer zijn. Zij kunnen je dan mogelijk wat tips geven. Soms wordt hier ook een speciale ‘groepsles’ aan gewijd zoals trimzwemmen.

Bij trimzwemmen krijg je opdrachten mee die je aan de ene kant aan het werk zetten om je conditie te verbeteren, maar krijg je ook techniek tips om te zorgen dat je sneller al gaan zwemmen.

Er zijn mensen die zwemmen als sportbeoefening. Dit betekent wedstijden zwemmen en techniek trainen.

Uiteindelijk is het belangrijk, wat je doel ook is en welk proces je ook neemt dat je plezier beleefd aan je leerervaringen of je trainingen. Het zwembad, de zwemvereniging of de zwemschool doet hier tegenwoordig heel veel aan om je hierin te helpen. Want als jij plezier hebt komt je waarschijnlijk terug. Dus goed voor alle partijen.

5. Gebruik je benen om je vooruit te bewegen

De meeste beginners proberen met de armen te peddelen en tijdens het zwemmen meer het bovenlichaam te gebruiken. Het maakt je snel moe. Zwemmen omvat 40% bewegingen vanuit je bovenlichaam en 60% van de bewegingen komt vanuit je benen.

Dus probeer met je benen te peddelen als je op je rug ligt en rustig naar achteren wilt bewegen.

Bij de schoolslag kun je harder naar achteren schoppen, zodat je minder kracht hoeft te zetten met je armen. Het advies om in het begin gewoon heel rustig te starten en je niet laat opjagen door derden die naast je in het zwembad aan het zwemmen zijn.

Zwangerschapszwemster small
Check hier alles over zwangerschapszwemmen

6. Door het water glijden

De beste tip om te zwemmen is om jezelf te laten glijden door het water. Dat betekent eigenlijk dat je, vaak op je rug, je armen wijdt doet en je je eigen lichaam laat dobberen in het water.

Als je echt nog nooit gezwommen hebt is dit al wel een stap te ver als begin stap, omdat je naar achteren moet bewegen. Maar als je eerst in het zwembad gaat staan, en je dan geleidelijk naar achteren beweeg glijd je als het waren zo het water in en dobber je door middel van grote slagen door het water.

Deze vorm van zwemmen wordt ook wel zweefvliegen genoemd waar je op deze manier ook relatief weinig energie verbruikt. Stel dat je in de toekomst harder gaat zwemmen je wilt dan even uitrusten dat is ‘glijden’ de manier.

7. Voel het water

Je kunt nooit zwemmen als je jezelf niet aan het water overgeeft. Vroeger leerde je zwemmen op het droge, maar die tijd is voorbij.

 

Droogzwemmen foto Nationaal Onderwijsmuseum

 

Dus het is niet mogelijk wat mij betreft om te leren zwemmen zonder je te begeven in het water. Dus ga regelmatig naar het zwembad. Neem je tijd en begeef jezelf langzaam in het water. Als je dit eenmaal hebt gedaan, zal het water na een paar minuten minder koud voelen.  

8. Neem niet te veel ruimte in beslag bij banenzwemmen

Als je gaat banenzwemmen dan gaat elk zwembad er hier op een andere manier mee om. Het ene zwembad, waar het over het algemeen altijd druk is, hebben langzame banen en snelle banen.

Denk aan langzame baan schoolslag, daarnaast langzame baan borstcrawl, enzovoort. Als je gaat zwemmen, kies dan in het begin voor de langzamere baan en blijf vooral rechts. Het inhalen gaat hetzelfde als op de snelweg. De snelle en meer ervaren zwemmers houden vaak weinig rekening met de langzame zwemmers.

Dus als een zwembad bijvoorbeeld geen lijnen heeft liggen, kijk dan even waar je het beste kunt starten. Je ziet meteen waar de langzame zwemmers zich begeven.

Ben je al een goede zwemmer (of dat denk je) , probeer het dan eens een snellere baan. Maar weet dat je af een toe wordt geraakt bij de snelle zwemmers. Dus opgepast en het is niet persoonlijk.

9. Draai je lichaam regelmatig om tijdens het zwemmen

Als je begint met zwemmen en je doet alleen maar één slag, bijvoorbeeld de schoolslag, dan gebruik je wel alle spieren. Toch is het niet verkeerd om ook de rugslag te doen voor een bepaalde tijd. Niet alleen om je slagen te oefen maar ook om andere spieren oom meer te belasten als je zwemmen kiest of aan je spieren te versterken.

10. Drijf op je rug

Als je je moe en uitgeput voelt tijdens het zwemmen. Zwemmen kan een zeer energieverslindende sport zijn. Dus neem in dat geval de tijd om te ontspannen in het water. Probeer op je rug te zwemmen. Het is een beproefde tip.

Ga rechtop liggen en probeer naar boven te zwemmen. Sluit je ogen en beweeg in water met kleine bewegingen van armen en benen. Je voelt uw rug- en schouderspieren ontspannen. Ik doe dit altijd nadat ik heb getraind. Iedereen kan het en het is heerlijk. Vooral in warm water.

11. Neem de tijd om af te koelen

Het lijkt misschien een eeuwenoud gezegde, maar het werkt. Als je veel hebt getraind, voel je dat je lichaam warmer wordt en warmte uitstraalt, maar in het water voel je het misschien niet zo omdat het water lichaamswarmte opneemt.

Zorg ervoor dat je kleine pauzes neemt tijdens de zwemsessies. Neem in het begin een pauze van vijf minuten na vijf minuten zwemmen, en je kunt de tijd geleidelijk uitbreiden.

12. Stretch jezelf regelmatig

Veel mensen krijgen tijdens het zwemmen krampen. Heb je erover nagedacht waarom dat zo is? Als je in het water zwemt, is er niet genoeg zuurstof en kun je niet goed ademen. Laten we niet op veel biologische details ingaan, maar als gevolg hiervan is er een ophoping van melkzuur in je spieren.

Je kunt dit mogelijk voorkomen door meer uit te rekken. Als je jouw spieren geleidelijker strekt, wordt je lichaam flexibeler en robuuster en herstellen de spieren zich sneller

13. Mediteer tijdens het zwemmen

Als je weer eens gaat zwemmen en je mediteert weleens door middel van yoga-oefeningen, dan kun je tijdens het recreatief of banenzwemmen lekker je onder laten dompelen in een zogenaamde doelgroepen of therapie bad dat vaak een temperatuur heeft van meer dan 30 graden.

Ook bieden sommige zwembaden Aqua Yoga of Yoga zwemmen aan. Check hier of er een zwembad in de buurt is die Yoga zwemmen aanbiedt.

14. Oefen je zwemslagen voor de spiegel

Het klinkt misschien vreemd, maar als je een coach of zweminstructeur hebt, die je vaak uitlegt hoe je bepaalde slagen moeten maken, is het niet verkeerd om deze zwemslagen te oefenen voor de spiegel.

Deze methode laat zien of je de armen goed langs je lichaam beweegt en zorgt ook voor het gevoel wat je daarbij krijgt. Zo heb je een beeld hoe je lichaam zich beweegt. Zodra je zwemt kun je dit beeld dan weer tijdens het zwemmen voor de geest halen en je zwemslagen dan aanpassen aan het beeld dat je hebt gezien in de spiegel.  

15. Beweeg regelmatig

Als je gaat starten met zwemmen is het niet zo dat je geen andere dingen kunt gaan doen. Stel je wil zwemmen omdat het nu eenmaal gezond is voor al je spieren dan kun je dit natuurlijk gedurende week afwisselen met wandelen of hardlopen.

Al heeft dit wel te maken met het doel waarom je gaat zwemmen. Zoals al eerder aangegeven in een andere blog heb ik vaak last van mijn knieën. Dus hierdoor ben ik 2 keer in de week gaan zwemmen en ga ik toch nog 1 keer in de week hardlopen omdat ik het gewoon leuk vind om buiten hard te lopen.

Sommige mensen kiezen ervoor om zwemmen te combineren met fitness. Dus eerst krachttraining en dan lekker uitzwemmen.

Er zijn fitnesscentra die zwembaden hebben of zwembaden die ook fitness aanbieden zodat je dit eventueel kan combineren.

16. Eet gezond

Je wilt afvallen door te gaan zwemmen? Goed idee, maar je moet wel beseffen dat je vet er niet vanaf vliegt als je twee keer in de week een kapsalonnetje weg eet.

Ja heel lekker, maar tegen deze calorieën kun je niet tegen op bewegen. Lees hier meer tips over afvallen en zwemmen.

17. Blijf leren

Als je zwemmen als sport wilt uitoefenen, stop dan nooit met leren. Je kunt slagen zullen nooit perfect zijn en er valt altijd wel wat te verbeteren.

Dit kan je natuurlijk ook motiveren, want je tijden zullen, waarschijnlijk vooral in het begin, alleen maar beter worden zodra je ook je techniek bijspijkert. Geef niet op als het te lastig wordt!

Profielfoto

Zwembad Vergelijker

Hallo! Zwembadvergelijker vergelijkt het zwemaanbod, de faciliteiten en de tarieven van de meest aangeboden zwemactiviteiten. Het doel is de bezoeker snel van informatie te voorzien, waarbij een zwembad forum, blogpagina en nieuwsbrieven ondersteunen om bezoekers verder op de hoogte te houden.

Een aantal links op deze pagina kunnen affiliate links zijn, dit betekent dat wij commissie ontvangen over de voorgestelde producten zodra je via de link een product koopt. Je betaalt niets extra’s maar de commissie helpt ons om zwembaden steeds beter te kunnen vergelijken en gratis informatie te blijven verstrekken.